Northerntiger » 14/01/2010, 11:12
газета "Труд" 14.01.2010
Визите за руснаците - на прокурор
автор: Труд, прочитания: 197, коментари: 0
Така изглежда залата за заявления на съвместния визов център на България и Белгия в Москва. Той се обслужва от VFS. Снимка Сайт на МВнР Софийска градска прокуратура извършва проверка за законосъобразността на договорите за аутсорсинг при издаване на визи за руснаци, научи “Труд”.
Сигналът е подаден в края на ноември от МВнР, а предметът му са две споразумения между българското посолство в Москва и фирмата VF Services LLC за визово обслужване. За тях се твърди, че са нарушили българското и европейското законодателство и са донесли загуби за МВнР поне за 1,8 млн. лв. (от намаляване на приходите от визи и на желаещите да пътуват - б. р.)
Споразуменията са за периода 17 юни - 30 септември 2009 г. и от 25.07.2008 г., което е в сила до 2011 г.
В сигнала е отбелязано, че длъжностни лица от МВнР принуждават всички граждани да плащат допълнителни суми за визи, като подават молби за визи в 4 центъра на VFS в Русия (Москва, Санкт Петербург, Новосибирск и Екатеринбург), вместо в наши консулски служби.
Подчертава се още, че това е в противоречие както с българския закон за държавните такси, така и със споразумението между Европейската общност и Руската федерация. Договорът за аутсорсинг с VF Services LLC е сключен неправомерно, без да се спазят условията за обществените поръчки и обслужва неясни интереси, се твърди в сигнала до СГС.
Зимният ски сезон у нас бе спасен като по чудо от сръбските и македонските туристи. Чудото се нарича падане на визовите ограничения (за целия ЕС - б. р.).
Лятото обаче скоро ще почука на вратата, а там решаващата роля на руските туристи е “вечно млада.” За съжаление ЕС няма да премахне визите за руснаците, а т. нар. визов аутсорсинг се намеси сериозно в “пътникопотока” от Русия към Черноморието и другите ни курорти.
За и против
Аутсорсингът представлява отдаване срещу пари на външна фирма на обработката на документите за визи. Идеята за т. нар. изнесен визов център в Москва възникна през юни 2007 г. заради огромните опашки пред консулската служба. И предизвика скандал - допълнително се оскъпява визата, без за граждани и туристически фирми да има допълнителна услуга.
Оттогава до днес съществуват две тези. Първата - на предишното, а и на настоящото ръководство на МВнР - аутсорсингът осигурява минимум опашки и максимум модерност според шенгенските изисквания. Тук остава неясно защо не са положени усилия за получаване на същия резултат в рамките на консулските ни служби. И винаги може да породи съмнение за корупционна практика - получаването на апетитен договор за услуги може да донесе тлъсти комисиони...
Втората теза е на туристическия сектор, а както става ясно - и на служители в МВнР, след като има подаден сигнал до прокуратурата. Според нея няма финансова и организационна причина консулствата ни в Русия да не работят с достатъчно служители и да предлагат модерно обслужване, стига да има воля и желание да се създаде нужната организация.
Историята
Първият договор с индийската компания VF Services LLC бе сключен на 25 юли 2008 г. без обявена обществена поръчка. Изнесеният център тръгна на 30 октомври 2008 г. според клаузите на този договор, а след това един след друг заработиха подобни в Санкт Петербург, Екатеринбург, Новосибирск и Ростов на Дон.
Обосновката - възникнали непреодолими обстоятелства (огромни опашки пред консулството в Москва - б. р.). От МВнР тогава обясниха, че намаляването на опашките е неотложен въпрос, а разширяването на визовата служба би отнело 2 г. А VFS организира центъра си за 2 месеца. Според споразумението между ЕС и Русия от 2007 г. цената на стикера за вход в държава членка на ЕС е 35 евро. Обработката от външен изпълнител вдигна цената на българския стикер с още 500 рубли - (днес около 12 евро) за организираните туристи и 1000 рубли (24 евро) за останалите. И взриви най-вече туроператорския бранш заради опасения от намаляване на туристическия поток. Фактите - издадените визи за периода ноември 2008 г. - март 2009 г. са спаднали с 20%. Туристическият сектор не млъкна по този въпрос и през април 2009 г. се наложи тогавашният МС да вземе решение разликата в цената на стикера заради “изнесената услуга” да се приспадне от събираната държавна такса от 35-те евро (70 евро за бърза поръчка). Тоест за сметка на постъпленията в бюджета.
Пресни новини
През декември 2008 г. бе взето и “соломоновското” решение всички кандидати да подават документи за визи в изнесения център. За да има равнопоставеност. Това обаче, според сигнала до СГС, отнема правото на избор, и второ, са нарушени нормативни документи, според които заявления за български визи се подават или в родно дипломатическо представителство, или в подобна мисия на друга държава членка на ЕС, с която България има споразумение.
Впрочем двете години, нужни за модернизиране на консулската служба в Москва, май изтичат, докато се води борбата за и против аутсорсинга.
Според последните новини заявки отново се подават и в консулството, но първо се записва час в центъра на VFS. Така процедурата би отнела месеци.
Интересно е още, че схемата с външния изпълнител бе харесана от предишния зам. външен министър Милен Керемедчиев и бе въведена от тогавашния екип на МВнР, но не отпадна и при наследниците им от ГЕРБ. Керемедчиев на времето заяви пред “Труд”, че VF Services LLC е единственият лицензиран в Русия извършител на подобна услуга и печели от такси, без да има финансови отношения с МВнР.
Схемата остава
Новият зам. външен министър по консулските дела Милен Люцканов посети през есента на 2009 г. Москва и одобри схемата.
Мотивите са същите - опашките са премахнати, а няма време за преобразувания на консулската служба, за да бъде в тон с шенгенските изисквания.
На въпрос на “Труд” дали аутсорсингът ще остане, настоящият консулски екип на МВнР отговори, че 11 страни от ЕС ползват услугите на фирмата. И още: “От 1 октомври 2009 г. заявленията за български визи се подават в съвместен изнесен визов център на България, Белгия и Холандия в Москва.” В Санкт Петербург центърът е на България, Италия и Гърция, по подобна схема са и тези в Новосибирск и Екатеринбург. Според запознати индийската компания е “окрупнила” визовите центрове заради спадналия пътникопоток и съответно намален приход от такси.
Експерти коментират още, че всяка държава пресмята дали аутсорсингът е изгоден според законите си, според цената на труда на консулските си служители и според пътникопотока.
Пример: Белгия ползва услугата, защото 200 000 визи годишно се издават най-вече на бизнесмени и служители от Русия, а не на нискобюджетни туристически групи. Финландия обаче не иска аутсорсинг, защото приходите от такси за 750 000 руснаци годишно са сериозно перо за държавния бюджет. Що се отнася до обществената поръчка, първият договор по нея е направен през май 2009 г., без да се упоменава, че вече има договор със същия предмет на дейност, сключен преди това - случай, за който тогава “Труд” съобщи.
В последните два месеца обаче, освен че прокуратурата образува преписка, посолството в Москва на 21.11.2009 г. обяви на сайта си покана за участие в нов търг за обществена поръчка за “създаване и експлоатация на изнесени визови центрове на територията на Руската федерация” за срок от 3 години, при положение, че старият е сключен до 2011 г.
А туристическият бранш поиска нова среща с ръководството на МВнР.
Какво мислят хотелиерите
Консулствата да издават електронни стикери
“Проблемът с визите на руските туристи засяга както цената на визовите документи, така и съществуващите административни пречки”, сподели Георги Щерев, председател на Съюза на хотелиерите в курорта Златни пясъци. “Ще бъде престъпление в тази криза да загубим руския турист. Трябва максимално да се улесни вземането на виза. Защо не се издават електронни, след като нашите консулства имат възможност за това?” пита Щерев.
Не могат да ползват услугата “резервация в последния момент”
“Сега вървят повече резервациите в последния момент, а когато имаш две седмици време да вадиш виза, няма как да ползваш това, така специалните оферти, които правим в курортите, губят смисъла си за руснаците.”
Това каза София Цанкова, изпълнителен директор на “Пампорово” АД.
Все още няма статистика дали има покачване на броя на руснаците за родопския курорт от откритата по Коледа първа редовна самолетна линия Пловдив - Москва, обслужвана от руската авиокомпания S7.
Скиорите в Банско не се оплакват от оскъпяването
Хиляди руски скиори окупираха хотелите в Банско веднага след Нова година.
“Друг път се оплакваха от визовия режим, но тази година не говорят на тази тема, зная, че ги обслужват различни центрове и това оскъпява визите им с около 10 долара. Но явно този път това не се е оказало от значение”, коментира Янка Рахова, председател на хотелиерите в курорта.
- Вложения
-

- газета "Труд" 14.01.2010
- Clipboard01.jpg (176.75 КБ) Просмотров: 3005
Кто полюбить Север не разлюбить никогда!