Модератор: Юрий
Юрий писал(а):Также предвидится, что обязанность находиться на территории Болгарии половину года + 1 день для крупных инвесторов будет отменена, как было в старой редакции закона до 2007 года.
Чл. 25. (1) (ДВ, бр. 36 от 2009 г.) Разрешение за постоянно пребиваване могат да получат чужденците:
1. от българска народност;
.............................................
6. (изм. - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) вложили над 1 000 000 лв. или увеличили вложението си с този размер чрез придобиване на:
а) акции на български търговски дружества, търгувани на български регулиран пазар;
б) облигации и съкровищни бонове, както и производни от тях инструменти, издадени от държавата или от общините, с остатъчен срок до падежа, не по-кратък от 6 месеца;
в) право на собственост върху обособена част от имуществото на българско търговско дружество с повече от 50 на сто държавно или общинско участие в капитала по Закона за приватизация и следприватизационен контрол;
г) дялове или акции, собственост на държавата или общините в българско търговско дружество по Закона за приватизация и следприватизационен контрол;
д) българска интелектуална собственост - обекти на авторското право и сродните му права, защитени с патент изобретения, полезни модели, търговски марки, марки за услуги и промишлен дизайн;
е) права по концесионни договори на територията на Република България;
7. (нова - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) вложили сумата по т. 6 в българска лицензирана кредитна институция по договор за доверително управление със срок не по-кратък от 5 години;
8. (нова - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) вложили в капитала на българско търговско дружество, чиито акции не са търгувани на регулиран пазар, сума не по-малка от 6 000 000 лв.;
...............................................
Чл. 28. ........
(3) ( изм. - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) Физическо или юридическо лице, предоставило подслон на чужденец, в срок до 5 дни след предоставянето на подслона писмено уведомява службата за административен контрол на чужденците или районното управление на Министерството на вътрешните работи по местонахождението си за това обстоятелство, като съобщава имената, датата на раждане, гражданството, номера и серията на документа за самоличност на чужденеца.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) Лице, осъществяващо хотелиерска дейност, или негов служител при настаняване на чужденец го регистрира незабавно в специален регистър. Информацията за настанените чужденци се предоставя ежедневно от това лице в срок до 06,00 часа в службата за административен контрол на чужденците или в районното управление на Министерството на вътрешните работи по местонахождението на хотела.
Чл. 29. (1) (изм. ДВ, бр. 36 от 2009 г.) Чужденците, които пребивават дългосрочно в Република България, удостоверяват самоличността си по ред, определен със закон.
(2) (Нова - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) Чужденците, които пребивават дългосрочно в Република България, включително тези, които са загубили гражданството си, удостоверяват правото си на пребиваване в Република България с разрешение за пребиваване съгласно изискванията на Регламент (ЕО) № 1030/2002 на Съвета от 13 юни 2002 г. относно единния формат на разрешенията за пребиваване за гражданите на трети страни.
(3) (Нова - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) Редът за издаване на разрешението за пребиваване по ал. 2 се определя с акт на Министерския съвет.
Чл. 39б. (Нов - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) (1) В заповедта за налагане на принудителна административна мярка по чл. 39а, т. 1 и 2 се определя срок от 7 до 30 дни, в който чужденецът трябва да напусне доброволно страната.
(2) За предоставяне на срок за доброволно напускане за повече от 30 дни чужденецът подава молба до съответния компетентен орган, издал заповедта по ал. 1, който се произнася и уведомява чужденеца в тридневен срок. В тези случаи се вземат предвид конкретните обстоятелства във всеки отделен случай, като: продължителност на престоя, наличие на посещаващи училище деца и други семейни и социални връзки.
(3) Когато е разрешено доброволно напускане, но съществува опасност от укриване на чужденеца, компетентният орган, издал заповедта по ал. 1, може да издаде заповед за ежедневно явяване в териториалната структура на Министерството на вътрешните работи по местопребиваване.
(4) В случай че лицето представлява заплаха за националната сигурност или обществения ред, съответният компетентен орган не предоставя срок за доброволно напускане.
Чл. 40. (Изм. - ДВ, бр. 42 от 2001 г.) (1) Отнемане на правото на пребиваване на чужденец в Република България се налага, когато:
1. (изм. - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) са отпаднали основанията по чл. 24, ал. 1 и по чл. 25, ал. 1, т. 2, 6, 7 и 8;
2. са налице основанията по чл. 10;
3. се установи, че данните, представени за получаването му, са неверни;
4. (доп. - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) бракът е прекратен преди изтичането на 5 години от сключването му в случаите по чл. 25, ал. 1, т. 2;
5. (изм. - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) в едногодишен срок след разрешението чужденецът не се е установил и не пребивава на територията на страната, освен в случаите по чл. 25, ал. 1, т. 6, 7 и 8;
6. (изм. - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) се установи, че чужденецът не е пребивавал на територията на Република България или друга държава - членка на Европейския съюз, за период 12 последователни месеца, освен в случаите на разрешено постоянно пребиваване по чл. 25, ал. 1, т. 6, 7 и 8 и членовете на семействата им по смисъла на § 1, т. 1 от допълнителните разпоредби;
Чл. 41. Принудително отвеждане до границата на Република България се налага, когато:
1. чужденецът не може да удостовери влизането си в страната по законоустановения ред;
2. (изм. - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) чужденецът не напусне страната до изтичане на разрешения му срок или в сроковете по чл. 39б;
3. се установи, че чужденецът е влязъл и пребивава в страната с неистински или с преправен документ за задгранично пътуване или със заместващ го документ.
.........................................
Чл. 42з. (1) Забрана за влизане в Република България се налага, когато са налице основанията по чл. 10.
(2) Забрана за влизане в Република България може да се наложи, когато са налице основанията по чл. 11.
(3) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) Забраната за влизане в Република България е за срок до 5 години. Забраната за влизане в Република България може да е за срок, по-дълъг от 5 години, когато лицето представлява сериозна заплаха за обществения ред или за националната сигурност.
(4) Забраната за влизане може да се наложи едновременно с принудителната административна мярка по чл. 40, ал. 1, т. 2, по чл. 40, ал. 2 или по чл. 41, когато са налице основанията по чл. 10 или 11.
Чл. 44. (изм. - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) Принудителните административни мерки се налагат със заповеди на председателя на Държавна агенция "Национална сигурност", директорите на главните дирекции "Гранична полиция" и "Охранителна полиция", директорите на Столичната и областните дирекции, директора на дирекция "Миграция", директорите на регионалните дирекции "Гранична полиция" на Министерството на вътрешните работи или на оправомощени от тях длъжностни лица. Фактическите основания за налагането на конкретната принудителна административна мярка, в случай че съдържат класифицирана информация, се посочват в отделен документ, изготвен от съответните длъжностни лица по реда на Закона за защита на класифицираната информация.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) При налагане на принудителните административни мерки компетентните органи отчитат продължителността на пребиваване на чужденеца на територията на Република България, семейното му положение, както и съществуването на семейни, културни и социални връзки с държавата по произход на лицето.
(3) Заповедите за налагане на принудителни административни мерки се изпълняват от службите за административен контрол на чужденците, съответно от органите за граничен контрол, след влизането им в сила, освен ако органът, издал заповедта, е допуснал предварително изпълнение.
(4) Подлежат на незабавно изпълнение:
1. заповедите за отнемане на правото на пребиваване в Република България поради наличието на основанията по чл. 10, ал. 1, т. 1;
2. заповедите за налагане на забрана за влизане в Република България поради наличието на основанията по чл. 10, ал. 1, т. 1;
3. заповедите за експулсиране.
(5) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) Когато съществуват пречки чужденецът да напусне незабавно страната или да влезе в друга страна, със заповед на органа, издал заповедта за налагане на принудителната административна мярка, чужденецът се задължава да се явява ежедневно в териториалната структура на Министерството на вътрешните работи по местопребиваването му по ред, определен в правилника за прилагане на закона, до отпадането на пречките.
(6) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) В случаите, когато чужденецът, на когото е наложена принудителна административна мярка по чл. 39а, т. 2 и 3, е с неустановена самоличност, възпрепятства изпълнението на заповедта или е налице опасност от укриване, органът, издал заповедта, може да издаде заповед за принудително настаняване на чужденеца в специален дом за временно настаняване на чужденци с цел организиране на принудителното отвеждане до границата на Република България или експулсирането.
(7) Към Дирекция "Миграция" се създават специални домове за временно настаняване на чужденци, на които е издадена заповед за принудително отвеждане до границата на Република България или за експулсиране.
(8) (Нова - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) Настаняването продължава до отпадане на обстоятелствата по ал. 6, но не повече от 6 месеца. По изключение, когато лицето отказва да съдейства на компетентните органи, има забавяне при получаване на необходимите документи за принудителното отвеждане или експулсиране или лицето представлява заплаха за националната сигурност или обществения ред, срокът на настаняването може да бъде продължен допълнително до 12 месеца.
(9) (Нова - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) По изключение, при наличието на обстоятелствата по ал. 6 на придружените и непридружените малолетни или непълнолетни лица се издава заповед за принудително настаняване в специален дом със срок до три месеца. В специалните домове по ал. 7 се обособяват помещения за настаняване на малолетни и непълнолетни чужденци с подходящи за тяхната възраст и потребности условия.
(10) (изм. - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) Настаняването на чужденци в специалните домове се извършва въз основа на заповед за принудително настаняване, издадена от компетентни длъжностни лица от Министерството на вътрешните работи, като в заповедта изрично се посочва необходимостта от настаняването и законовото основание и се прилага копие от заповедта по ал. 6.
(11) ( изм. - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) Редът за временно настаняване на чужденците, включително на малолетните и непълнолетните, в специалните домове, както и организацията на дейността им се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.
Чл. 46а. (Нов - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) (1) Заповедта за принудително настаняване в специален дом може да се обжалва в тридневен срок от фактическото настаняване пред административния съд, в района на който е седалището на органа, издал оспорения административен акт. Жалбата не спира изпълнението на заповедта.
(2) Съдът по ал. 1 разглежда жалбата в открито заседание и се произнася с решение в срок до един месец от образуването на делото. Явяването на лицето не е задължително. Решението на съда е окончателно.
(3) На всеки 6 месеца началникът на специалния дом за временно настаняване на чужденци представя списък на чужденците, които са пребивавали повече от 6 месеца в него поради наличие на пречки за извеждането им от страната. Списъкът се изпраща до административния съд по местонахождението на специалния дом.
(4) След изтичане на всеки 6 месеца от настаняването в специалния дом за временно настаняване на чужденци съдът служебно се произнася в закрито заседание с определение
Чл. 46б. (Нов - ДВ, бр. 42 от 2001 г., предишен чл. 46а - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) Държавните органи, които упражняват правомощия във връзка с условията и реда за влизане, пребиваване и напускане на Република България от чужденците, си сътрудничат с компетентните органи на другите държави в борбата с нелегалната миграция и при осъществяването на експулсиране.
..................................
Чл. 49. (1) Наказва се с глоба до 3000 лева чужденец, който:
1. използва нередовен документ за задгранично пътуване или друг заместващ го документ;
2. ( доп. - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) изгуби, повреди или унищожи български документ за самоличност, разрешение за пребиваване или документи, издадени от службите за граничен паспортно-визов контрол;
3. като капитан или член на екипаж на плавателен съд не спазва установения граничен и паспортен режим на пристанищата и пристанищните градове;
4. не изпълни задълженията си по чл. 17, ал. 2 и по чл. 30;
5. дава или приема в залог или преотстъпва документ за самоличност.
(2) Когато нарушенията по ал. 1 са извършени повторно, се налага глоба от 1000 до 6000 лева, а на юридическите лица се налага имуществена санкция от 20 000 лева.
.....................................
Чл. 60. (1) (доп. - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) Министерството на вътрешните работи осъществява взаимодействие и обмен на данни с ЕСГРАОН и с общинските администрации във връзка с издаването на български документи за самоличност, разрешения за пребиваване и с административното обслужване на постоянно пребиваващи чужденци.
(2) Държавна агенция "Национална сигурност" осъществява взаимодействие и обмен на данни с ЕСГРАОН и с общинските администрации във връзка с административното обслужване на постоянно пребиваващи чужденци.
Допълнителни разпоредби
§ 1. По смисъла на този закон:
1. "Семейство" са съпрузите и ненавършилите пълнолетие техни деца, ако не са встъпили в брак.
2. "Системно нарушение" е налице тогава, когато в продължение на 2 години чужденецът е извършил повече от две нарушения.
3. "Редовен документ за задгранично пътуване или друг заместващ документ" е този, който е издаден по законоустановения ред на съответната държава, в който може да бъде положена виза и който дава право на чужденеца да се завърне в държавата, от която влиза, в държавата на произход или в трета държава, снимката в него позволява установяване самоличността на притежателя му, не съдържа преправки, зачертавания, заличавания, добавки и други в данните, няма следи от подмяна на снимката, положените печати са ясни, изображението на снимката съвпада с образа на притежателя и срокът му на валидност не е изтекъл.
3а. (нова - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) "Разрешение за пребиваване" е всяко разрешение за пребиваване, издадено от компетентните органи на Министерството на вътрешните работи в съответствие с единния формат, установен с Регламент (ЕО) № 1030/2002 на Съвета от 13 юни 2002 г. относно единния формат на разрешенията за пребиваване за гражданите на трети страни.
4. "Експулсиране" е принудително извеждане в кратък срок на чужденец извън границите на страната поради извършени нарушения или поради липса на основания за пребиваване в нея.
4а. (нова - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) "Доброволно напускане" е изпълнението на задължението на чужденеца за връщане в срока, определен за тази цел в заповедта за налагане на принудителна административна мярка.
5. "Служби за административен контрол на чужденците" са нормативно определените държавни органи, които имат правомощия по този закон.
КЪМ ЗАКОНА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЧУЖДЕНЦИТЕ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
(ОБН. - ДВ, БР. 36 ОТ 2009 Г.)
§ 16. Този закон въвежда изискванията на Директива 2008/115/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 16 декември 2008 г. относно общите стандарти и процедури, приложими в държавите членки, за връщане на незаконно пребиваващи граждани на трети страни (ОВ, L 348/98 от 24 декември 2008 г.).
Пререведу позднее, когда немного освобожусь. Если кто-то сможет помочь -очень буду благодарен.broker писал(а):А можете примерно перевести эти основные моменты?
См. Закон об иностранцах в Р.Болгарии: последние изменения опубликованные 15 мая 2009 г. в ДВ.Marin писал(а):Где все тоже самое можно посмотреть в Интернете? Какой сайт?
ВСе зависсит от ваших целей и возможностей. Мы уже обсуждали различные виды страховок и медицинские, в том числе. Бапример, здесь:Glass писал(а):Кстати. а с медстраховкой что теперь делать тем у кого ВНЖ на год?
Юрий писал(а):С 15 мая введены, указанные выше изменения:
Вот официальный текст:
Чл. 40. (Изм. - ДВ, бр. 42 от 2001 г.) (1) Отнемане на правото на пребиваване на чужденец в Република България се налага, когато:
......
6. (изм. - ДВ, бр. 36 от 2009 г.) се установи, че чужденецът не е пребивавал на територията на Република България или друга държава - членка на Европейския съюз, за период 12 последователни месеца, освен в случаите на разрешено постоянно пребиваване по чл. 25, ал. 1, т. 6, 7 и 8 и членовете на семействата им по смисъла на § 1, т. 1 от допълнителните разпоредби;
Юрий
Andorf писал(а):Истина в Законе. Чл.26 тоже изменен. Первую часть поста Вы построили на информации Юрия, а вторую на старой редакции закона. А сам закон, если есть возможность Вам его понять, можно прочитать здесь с изменениями.
Няма основание да бъде отказано на майка ви влизането в България. Ако правилно съм разбрал закона, за хора със статут на ПМЖ в България вече не е необходимо да киснат в страната 183 дни, както беше досега. Ако не съм прав, моля да ме поправите. Тоест примерно аз, като имам ПМЖ в България, имам право да напусна България да кажем за 10 месеца, без да рискувам да загубя статута си на постоянно пребиваващ в България, както беше до тази поправка в закона.Я хочу сначала сказать спасибо Юрию за подробное объяснение закона (которое съекономило мне массу времени) и хочу задать ему еще 3 вопроса:
Моя мама - русская гражданка на постоянном пребывании в Болгарии. Недавно она въехала (мы не знали о разрешении на выезд, которое нужно спрашивать). На данный момент ей платят в Болгарии пенсию отца (так как она уже вдова).
1. Обязательно ли это разрешение на выезд или нет?
2. В законе указано "освен в случаите на разрешено постоянно пребиваване по чл. 25...", в котором также указано что в том числе имеются ввиду и проживших 5 лет после брака в Болгарии.
Я болгарский знаю лучше чем русский и по моему это должно означать, что эта статья (пункт 40) не касает этих людей (пункт 25). Или все же она должна считать 1 год со дня выезда и вернуться в указанный срок?
3. Так как ей на данный момент начисляют пенсию в Болгарии в них входят и мед.страховки. Достаточны ли эти страховки или нужно еще что-то сделать, что-бы все было "в законе" и ей не имели бы право отказать въезд в Болгарию?
Спасибо за ответ,
Добрина
Никаких изменений по данному вопросу нет!dashyk писал(а):Я живу в Болгарии 1 год. У меня продолжительное пребыванеи (на 1 год), муж - гражданин Болгарии, в браке мы уже 6 лет, но т.к. муж получил гражданство будучи уже со мной в браке, то "стаж" брака с гражданином Болгарии у меня 4,5 года. В Миграции в Варне нам сказали, что "постоянку" можно получить ТОЛЬКО после 5 лет совместной жизни с гражданином но... НА ТЕРРИТОРИИ БОЛГАРИИ...... может кто пожскажет, в новом законодательстве случайно это не отменили?
waterlily писал(а):Вы бы не могли подсказать адрес Миграционной службы в Софии на который следует отправить запрос?
waterlily писал(а):Сегодня в качестве эксперимента позвонила дежурному ГКПП в аэропорте София и спросила верно ли что необходимость пребывания 6м.+1 день в БГ для лиц с долгосрочным проживанием отпала?
"Няма такова нещо г-жо" - последовал вежливый ответ.
Разумеется я позовалась на ДВ 36 и пояснила, что изменения датируется от 15 мая 2009 года, на что служитель мне ответил, что ему ничего об этом не известно.
Что будем делать дамы и господа?
waterlily писал(а):Можно конечно и так, но ведь хочется цивилизованных отношений (мечтательно)
Юрий писал(а):Никаких изменений по данному вопросу нет!dashyk писал(а):Я живу в Болгарии 1 год. У меня продолжительное пребыванеи (на 1 год), муж - гражданин Болгарии, в браке мы уже 6 лет, но т.к. муж получил гражданство будучи уже со мной в браке, то "стаж" брака с гражданином Болгарии у меня 4,5 года. В Миграции в Варне нам сказали, что "постоянку" можно получить ТОЛЬКО после 5 лет совместной жизни с гражданином но... НА ТЕРРИТОРИИ БОЛГАРИИ...... может кто пожскажет, в новом законодательстве случайно это не отменили?
Но я не совсем согласен с трактовкой закона, которую вам сказали.
Много людей получили сразу ПМЖ, когда их супруг получил ПМЖ в Болгарии по одному из оснований чл.25 от ЗЧРБ, когда ни один из супругов не является гражданином Болгарии, при условии, что у них брак заключен более 5 лет.
Вам надо подать документы на ПМЖ и добиться официального письменного ответа. А с письменным ответом, если будет отказ, можно пойти на прием к начальнику Миграционной службы в Софии.....
Ранее Начальник Миграции мне сказал, что принять документы к рассмотрению обязаны, но и имеют право дать отказ, если не представлен полный комплект документов или по др. причине, в письменной форме.
Если у супругов есть дети и один из них гражданин Болгарии, то ПМЖ оформляется сразу, не дожидаясь 5 летнего стажа...
У вас есть дети?
Юрий
Юрий писал(а):Кратко изложу чуть важных измений Закона об иностранцах в РБолгарии.
1.Увеличена сумма инвестиционного капиталла для получения сразу ПМЖ в Болгарии:
1 млн. Левов при инвестировании в предприятия с государственным и общинским участием, акции, банквоские институции и т.п.
6 млн. Левов при инвестиции в фирмы, акции которых не котируются на фондовом рынке Болгарии – например, в собственную фирму.
waterlily писал(а):Сегодня в качестве эксперимента позвонила дежурному ГКПП в аэропорте София и спросила..... что будем делать дамы и господа?
Так дежурный в аэропорте оформлением ВНЖ/ПМЖ не занимается, так что наверно может и не знать.
waterlily писал(а):У вас по-любому наверное штампы выезда и въезда в паспорте стоят, так что всегда можно доказать свою правоту. Если бы не было необходимого срока, скорее всего вас с паспортного контроля бы завернули обратно получать визу.
waterlily писал(а):Как это не должен? По-моему очень даже должен, у меня еще в аэропорту все проверяют, стою по 15-30 минут, пока они дни по штампам считают
наличие штампов не доказателство! Пишется заявление в МВР с посьбой предоставить справку о числе дней нахождения на территории Болгарии. На основании данной справки потом можете доказать сколько время находились или оптсутсовали ..Harita писал(а):Штампы то стояли, только я паспорт поменяла, а старый не забрала, так что как доказывать..![]()
Вот и получается, что по ИХ данным срока необходимого у меня не было.
Такое наблюдается, если у вас мильтивиза например. Тогда действительно на границе подсчитвают по штампикам число дней уже использованных ранее....waterlily писал(а):Как это не должен? По-моему очень даже должен, у меня еще в аэропорту все проверяют, стою по 15-30 минут, пока они дни по штампам считают
Для меня тоже выгладит ето странным!?Странно это.. у меня никогда ничего не считали. Да и не только у меня. Если у вас не хватает дней, то вам в следующий раз не продлят ВНЖ/ПМЖ, а не пустить в страну права не имеют, если со сроками личной карты и вообще документами все в порядке.
Сейчас этот форум просматривают: нет зарегистрированных пользователей и гости: 26