Руският Далечен изток е обречен на възраждане

Раздел посвящен вопросам экономики Болгарии и смежных с ней темам.

Руският Далечен изток е обречен на възраждане

Сообщение stifen » 22/01/2009, 09:08

Истинската история
Руският Далечен изток е обречен на възраждане
Връщането на обезлюдените територии ще коства в идните десетилетия многомилиардни усилия във финансово изражение
Иван Петрински

Карта на Русия с федералните автомобилни пътища. В сиво са Красноярският край (без най-южната му част), република Саха (Якутия), Чукотският автономен окръг и Камчатският край, които не разполагат с нито един сухопътен транспортен коридор в посока изток-запад. Предлаганото продължение на Трансполярната жп магистрала (на малката карта) от Ермаково (на р. Енисей) към Жиганск и Магадан ще „върне” на Русия над една трета от територията й, ще направи достъпни огромните природни богатства на Сибир и Далечния изток.

Изработка: Росица Атанасова

В миналото издание на "Истинската история" разгледахме как Русия придобива днешните си територии в Сибир и в Далечния изток.

В края на ХХ век по време на управлението на Борис Елцин е нанесен масиран удар върху крехкото демографско равновесие в тези огромни райони. Северните пристанища Дудинка, Диксон, Тикси и Певек, например, изграждани с нечовешки усилия и безкрайна саможертва през миналия век, намалиха населението си средно по 5 пъти за последните 20 години. Дори днес жителите на селата около Тикси пътуват по 58(!) часа на всъдеход, за да напазаруват в областния център, и толкова обратно.

Първа грижа на президентите Путин и Медведев бе още с встъпването им в длъжност да заявят, че сред най-важните им задачи ще бъде да следят и направляват развитието на този огромен район, който заема повече от 1/3 от територията на страната. В същото време населението на Далекоизточния федерален окръг е 1,5 пъти по-малко от жителите на Москва и е едва 4,6% от населението на Русия. За последните две десетилетия Далечния изток са напуснали повече от 1 млн. души, които се преселиха в европейската част на Русия.

През септември миналата година Д. Медведев и Вл. Путин направиха посещения в Далечния изток, като създадоха ясното впечатление, че са си "поделили" този район - президентът изглежда ще "отговаря" за Чукотка, Камчатка и Магаданска област, а министър-председателят - за Приморския и Хабаровския край. От Чукотка и Камчатка снимките на президента Медведев бяха ведри, даже туристически, сред пъстротата на местните носии. В Магадан, който очевидно изостава в развитието си, трябваше да понесат цялата сила на президентския гняв. Освен, че укроти един усурийски тигър, във Владивосток премиерът Путин бе зает предимно с плановете за застрояването на близкия о.Руский. През 2007 г. в Магадан посрещнаха и Мария Романова, глава на руския императорски дом в изгнание, която бе там на "височайша визита" (както от пресслужбата й наричат всички нейни пътувания).

Всъщност едва сега стана ясно, че дезинтеграционните процеси във времето на Елциновата разруха в Русия са достигнали чудовищни размери. Особено през втората половина на 90-те години на миналия век руският Далечен изток живее свой живот. На пълната незаинтересованост на Москва тук отговориха даже със слухове за възстановяване на Далекоизточната република, съществувала през 1920-1922 г. И днес автомобилите в Далекоизточния федерален окръг са изключително "иномарки", дори с десен волан, а е цяло чудо да се види кола руско производство. Храните се доставят от Китай, Япония и Корея, а на Чукотка и Камчатка - от САЩ и Канада.

Чисто географски Русия е изправена пред значителен проблем

- сухоземната връзка на източната със западната част на страна се осъществява само по тънката нишка на Транссибирската железопътна магистрала на юг и дублиращата я малко на север Байкало-амурската магистрала (БАМ). До края на следващата година трябва да се асфалтира отсечката Чита-Благовещенск, с което федералната автомагистрала Москва-Владивосток ще е напълно завършена. Въпреки това на север връзката с огромни територии е единствено по въздуха, а цените на самолетните билети между големите градове на изток и Москва са колкото средна заплата само в едната посока. На практика в Красноярския край (без най-южната му част), в република Саха (Якутия), на Камчатка и на Чукотка стотици хиляди граждани на Русия са закрепостени към селищата, в които живеят, често при целогодишно отрицателни температури.

През последния половин век се наблюдава странна особеност при изграждането на транспортните връзки тук - в огромните пространства на север от БАМ се осъществяват единствено проекти за железопътни и автомобилни магистрали в посока север-юг. Отсъствието на пряк сухоземен транспорт в посока изток-запад е в основата на днешните дезинтеграционни процеси, на обезлюдяването и обедняването на севера и изтока на Русия.

До 1953 г. действат съвсем други планове, противоположни на непонятната политика, следвана в транспортното строителство след това.

Строителството на Трансполярната железопътна магистрала (ТПМ),

продължение на Северната железопътна магистрала, покрай бреговете на Северния ледовит океан се осъществява по идея на Й. В. Сталин от 1947 г. като секретните "строеж 501" и строеж 503". Строителството е прекратено обаче още на 25 март 1953 г. Днес западната отсечка на ТПМ от Чум до Лабитнанги в Ямало-Ненецкия автономен окръг е присъединена към Северната магистрала. Участъците от Салехарт (първата руска крепост в крайния север, построена през 1595 г.) до Надим и от Долгий до Игарка са изоставени, а от Уренгой до Долгий са направени само насипите.

В районите на север от трасето на Трансполярната магистрала "Газпром" добива 95% от природния газ. Находищата на полуостров Таз са напълно разработени. От следващата година трябва да започне пълноценен добив от находищата на полуостров Ямал - тогава трябва да са готови тръбопроводите и жп линията Обская (до Лабитнанги)-Бованенково, които "Газпром" ще завърши още тази година. Веднага след това идва ред на огромните запаси на Гиданския полуостров. В тази връзка е малко странно, че разконсервирането на всички участъци по ТПМ, както и строителството на три моста с дължина между 1,5 и 2,5 км се предвижда едва за след 2020 г.

В плановете от 1947 г. се предвижда ТПМ да достигне покрай бреговете на Северния ледовит океан и пристанищата Тикси и Певек до столицата на Чукотка - Анадир. Днес това сякаш не е най-добрият вариант, въпреки малко мъглявите планове за строителство на тунел под Беринговия пролив през о.Ратманов. Едно друго трасе на ТПМ би било значително по-ефективно - от Ермаково линията може да върви на изток, да пресече Северния полярен кръг южно от Жиганск (казашката крепост тук е построена още през 1632 г.) и да извие на юг до Магадан. По права линия това са 3250 км. Само такава магистрала с посока запад-изток може да "върне" на Русия една трета от територията й, да направи достъпни природните богатства, да направи мобилно населението, спасявайки го от закрепостяване. Странно е, че такава магистрала не е предвидена в Транспортната стратегия на Русия до 2030 г., подписана от министър-председателя Вл. Путин на 22 ноември миналата година. Цената на такава магистрала би доближила 100 млрд. евро, което е твърде ниска цена за укрепване на единството и целостта на Русия.

През последните години гордостта и надеждата на Съветския съюз - Северният морски път, доста помръкна. Потоците от товари заобикалят този транспорт, пристанищата не се натоварват. Промените сега настъпват и тук. С частни капитали ще започне обновяване на пристанищата в Мурманск и Архангелск, а до 2020 г. ще бъдат построени нови 14 ледоразбивача, включително атомни от ново поколение. Интензивната реанимация на Северния морски път сигурно ще се случи, но няма да е трайна, докато не се инвестира в хората на крайния север. При това вече не може да се разчита на ентусиазъм, както през 1936 г., например, когато композиторът Тихон Хренников написва като част от цялостната програма за усвояване на Севера прекрасната песен "Има на север чудесни градове", която агитира за заселване на северните райони. Русия днес със сигурност може да си позволи да създаде удобна и красива жизнена среда за половин милион обитатели на крайния север като отплата за тяхната упоритост. Повече не е нужно, останалото ще свърши капитализмът.

Много още може да се направи за усвояването на руския Далечен изток и на крайния север. На географската ширина на Москва, между Сургут и Якутск няма значително селище, а точно тук е мястото на голям, даже многомилионен град, който да стане обединител на руските земи. Напълно неусвоен е сравнително топлия Хасански район - най-южната точка на Приморския край, а и на Русия изобщо. Сега е времето този доскоро затворен и силно военизиран район на границата с Китай и КНДР да получи нови възможности за развитие. При целия студ на руския Далечен изток, добрите климатични условия трябва да се използват за създаването на голям туристически център, въпреки влажното лято. Голям курорт на единственото по-топло място в руския Далечен изток, при това с минерални извори, ще привлече огромен брой туристи от Япония, Китай и Корея, ще се изплати бързо и може да се превърне в любимо място за почивка за цяла Русия.

В обсъжданията по повод посещението на Д. Медведев на Камчатка в края на миналия септември се включиха и оттатък Океана. Збигнев Бжежински радостно заповтаря как Русия ето, всеки момент ще изгуби Далечния си изток. Едва ли. Промените вече настъпват. Поне по няколко пъти годишно руският Далечен изток влиза в световните новини с добро и това е сигурен знак за възраждането му.

Най-новият руски атомен ледоразбивач "50 г. от Победата" (2007 г.). До 2020 г. трябва да бъдат построени още 14 ледоразбивача, включително и атомни от ново поколение, за да се постигне цялостна реанимация на Северния морски път. На малката снимка - първият в света ледоразбивач за "тежки" ледове "Ермак" (1897 г.)
ты полюби нас черненькими, беленькимы нас всякий полюбить
stifen
 
Лет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форуме
 
Сообщения: 4544
Зарегистрирован: 23/08/2006, 22:12
Откуда: софия

Сообщение Глокая Куздра » 22/01/2009, 20:34

Дальний восток обречен на вымирание.

Дороги до центра практически нет. 2000 километров не имеет покрытия. На этой территории не работают сотовые телефоны и нет радио.
Дорога местами покрыта остроконечными булыжниками, все кто едет по ней запасаются колесами для машины.
ЖД крайне дорого, например отправка одного автомобиля стОит $2000 из Владивостока до Москвы. Для сравнения доставка автомобиля морем из Японии до Ливерпуля в Англии обходится $700, и до Хельсинки $1300.

С введением новых пошлин порт практическеи замер. И до этого отмечалось снижение активности. Можно посмотреть тут приход судов и количество груза http://www.vmtp.ru/ru/to_clients/schedule/
Снижение грузооборота более чем в три-четыре раза.

Промышленности нет в Приморском крае, судостроение умерло уже давно.

Все наиболее доходные отрасли - рыбу и лес прибрали к рукам москвичи.
Краю не осталось ничего.

Приграничная торговля с Китаем из-за ужесточения таможни сходит на нет.
За послеперестроечное время на пограничном переходе с китайской стороны вырос красивый город Суфуньхэ, с российской как была деревня так и осталась, только городок таможеников выглядит пристойно. Таково налоговое законодательство России, все налоги уходят в Москву.

Не думаю что ледоколы вообще будут построены - наши не могут достроить оплаченый авианосец для Индии, а сейчас и подавно будет проект с ледоколами заморожен.
Аватара пользователя
Глокая Куздра
 
Лет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форуме
 
Сообщения: 4574
Зарегистрирован: 22/11/2007, 09:48
Откуда: Бургас

Сообщение JUN » 23/01/2009, 00:16

А где хорошо? Все налоги уходят из регионов. Весь организм болен. С тех пор, как поменялась система в 2000 году, все ухудшилось.
Аватара пользователя
JUN
 
Лет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форуме
 
Сообщения: 301
Зарегистрирован: 08/02/2008, 14:27
Откуда: Москва- Поморие- Москва

Сообщение Глокая Куздра » 23/01/2009, 00:44

JUN писал(а):А где хорошо? Все налоги уходят из регионов. Весь организм болен. С тех пор, как поменялась система в 2000 году, все ухудшилось.


Дороги это кровеносные сосуды экономики, в данном же случае дорог нет и орган должен отмереть.
Вдол всей границы уже живут китайцы с российской стороны, они не курят и непьют и работают и русские женщины берут их в мужья, скоро все будут китайцами там.
Аватара пользователя
Глокая Куздра
 
Лет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форуме
 
Сообщения: 4574
Зарегистрирован: 22/11/2007, 09:48
Откуда: Бургас

Сообщение Катя20 » 23/01/2009, 09:56

гы-гы, а к чему это? эта тема? наверное, правда, Куздра, ты шпиен.
Хотите опять русских раздраконить-в газпромовских темах сказать нечего. там только Джемма как малахольная орет-россия напала на Грузию, россия натырила газ у европы. в принципе здравомыслящие украинцы типа Четника, почти постоянно аргументирующего документами свои мысли и Франсуазы все все прекрасно понимают.
А тут нужно найти новый повод для ссоры. но от вас, стифен, я этого совсем не ожидала. вы мне тоже представлялись мудрым, умным, с чувством юмора, мужчиной. А тут-на тебе. а что-болгария уже близка по уровню развития промышленности, зарплат, социальных выплат к Швеции или америке?
Катя20
 
Лет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форуме
 
Сообщения: 151
Зарегистрирован: 30/05/2007, 08:31
Откуда: Россия

Сообщение stifen » 23/01/2009, 10:10

катюша, там автор иван петрински, не я - а тема показалась интересной.
а люди любят спорить - так пусть по делу
п.п. спасибо за хорошее мнение, но что поделаешь, и на старухи бываеть прорухи
ты полюби нас черненькими, беленькимы нас всякий полюбить
stifen
 
Лет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форуме
 
Сообщения: 4544
Зарегистрирован: 23/08/2006, 22:12
Откуда: софия

Сообщение Катя20 » 23/01/2009, 11:56

stifen писал(а):катюша, там автор иван петрински, не я - а тема показалась интересной.
а люди любят спорить - так пусть по делу
п.п. спасибо за хорошее мнение, но что поделаешь, и на старухи бываеть прорухи

:lol: :lol: :lol:
Катя20
 
Лет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форуме
 
Сообщения: 151
Зарегистрирован: 30/05/2007, 08:31
Откуда: Россия

Сообщение JUN » 23/01/2009, 12:03

Глокая Куздра писал(а):
JUN писал(а):А где хорошо? Все налоги уходят из регионов. Весь организм болен. С тех пор, как поменялась система в 2000 году, все ухудшилось.


Дороги это кровеносные сосуды экономики, в данном же случае дорог нет и орган должен отмереть.
Вдол всей границы уже живут китайцы с российской стороны, они не курят и непьют и работают и русские женщины берут их в мужья, скоро все будут китайцами там.


Ну-у! Есть железные :D, там теперь бесплатная (по моему) доставка чудес российского автопрома до Дальнего востока :D :(. Насколько помню, приграничные территории отвоевывали у китайцев большой кровью...Потому что нация эта крайне жестока и хитра, а пренебрежение к жизни, в том числе и собственной воспитывается с молоком матери. А несколько лет назад произошли некоторые события, Куздра, видимо, Вы знаете о чем я. Раньше (при 1м президенте России) налоги платились по другому, кому нужно, тот поинтересуется как, теперь система изменена координально.
Плохо не только на Дальнем, плохо везде. Даже в сытой Москве есть Ба-альшие праблемы. Когда и тут станет плохо, то ... дальше сами дописывайте , мне более менее ясно.
Аватара пользователя
JUN
 
Лет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форуме
 
Сообщения: 301
Зарегистрирован: 08/02/2008, 14:27
Откуда: Москва- Поморие- Москва

Сообщение Глокая Куздра » 23/01/2009, 13:19

JUN писал(а):Ну-у! Есть железные :D, там теперь бесплатная (по моему) доставка чудес российского автопрома до Дальнего востока :D :(


Я же писал, РЖД самые дорогие ЖД в мире. У нас принята индексация тарифа на ЖД перевозку два раза в год на 30 процентов и все равно, растет доллар или падает, монополия поднимает цену. Уже и контейнерные перевозки упали по РЖД из-за цен и все равно повышают. Монополия.

А "бесплатная" перевозка жигулей до Владивостока пока никого не заинтрересовала, тем более что оплачивается всего 50 с чем то процентов тарифы а не общей стоимости. Тариф в стоимости перевозки около половины. Так что считайте сами. В стоимости есть и так называемое сопровождение вагонов, которого на самом деле нет. И много чего.
И надо сказать что ни одного из автодилеров на ДВ да и в центре России не заинтересовала эта путинская акция и пока караваны автомобилей разработаных 40 лет назад не идут на дальний восток. Все понимают, что впарить это во Владивостоке не удастся.
Аватара пользователя
Глокая Куздра
 
Лет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форуме
 
Сообщения: 4574
Зарегистрирован: 22/11/2007, 09:48
Откуда: Бургас

Сообщение JUN » 23/01/2009, 13:43

Глокая Куздра писал(а):
JUN писал(а):Ну-у! Есть железные :D, там теперь бесплатная (по моему) доставка чудес российского автопрома до Дальнего востока :D :(


Я же писал, РЖД самые дорогие ЖД в мире. У нас принята индексация тарифа на ЖД перевозку два раза в год на 30 процентов и все равно, растет доллар или падает, монополия поднимает цену. Уже и контейнерные перевозки упали по РЖД из-за цен и все равно повышают. Монополия.

А "бесплатная" перевозка жигулей до Владивостока пока никого не заинтрересовала, тем более что оплачивается всего 50 с чем то процентов тарифы а не общей стоимости. Тариф в стоимости перевозки около половины. Так что считайте сами. В стоимости есть и так называемое сопровождение вагонов, которого на самом деле нет. И много чего.
И надо сказать что ни одного из автодилеров на ДВ да и в центре России не заинтересовала эта путинская акция и пока караваны автомобилей разработаных 40 лет назад не идут на дальний восток. Все понимают, что впарить это во Владивостоке не удастся.



Дело, видимо, в закручивании гаек населению. А ДВ на то и дальний, он оторван от центра, там легче беспредельничать, да и другим урок наглядный. Думаю, на верху не дураки сидят( раз уж они там), про наш автопром все понимают. Дело в повышениях налогов, пошлин, тарифов и пр. и постепенному привыканию к этому факту каждого россиянина. В карман-то нам лезут...не спрашивая, просто делают свое дело, принимают законы быстро и тихо.
Аватара пользователя
JUN
 
Лет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форуме
 
Сообщения: 301
Зарегистрирован: 08/02/2008, 14:27
Откуда: Москва- Поморие- Москва

Сообщение Катя20 » 23/01/2009, 13:44

тут Куздра прав, а еще у нас бензин дорогой, и авиабилеты. Ох...
Катя20
 
Лет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форуме
 
Сообщения: 151
Зарегистрирован: 30/05/2007, 08:31
Откуда: Россия

Сообщение Вяра » 28/01/2009, 23:39

за то сигареты дешовые и водка... травитесь на здоровье кому такая жизнь не мила :cry: А вообще все познается в сравнении, думаю, Дальний восток, покажется раем например тому, кто прожил жизнь в чуме, мазал голову рыбьем жиром и отдавал свою жену согреть заезжего охотника....
Аватара пользователя
Вяра
 
Лет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форуме
 
Сообщения: 3961
Зарегистрирован: 21/10/2008, 09:25
Откуда: Добрич-Москва

Сообщение JUN » 29/01/2009, 12:13

Вяра писал(а):за то сигареты дешовые и водка... травитесь на здоровье кому такая жизнь не мила :cry: А вообще все познается в сравнении, думаю, Дальний восток, покажется раем например тому, кто прожил жизнь в чуме, мазал голову рыбьем жиром и отдавал свою жену согреть заезжего охотника....


Про сигареты и водку согласна, дешево и ...сплошная химия, люди травятся.
Если Вы про Чукотку, и ее автохтонное население, то там у них все не так плохо. Голову они мажут по праздникам, что бы быть красивыми, стайлинг своеобразный, а жен отдают всем приезжим, для того, что бы кровь разбавить, и это единственно верное решение на такой удаленной территории. Вообще чукчи народ интересный.
По поводу ситуации на ДВ...Такое чувство, что то, что там творят наши управители, имеет какое-то логическое объяснение, может быть передадут соседним странам в управление, тем более, прецедент был создан пару лет назад.
Аватара пользователя
JUN
 
Лет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форумеЛет на форуме
 
Сообщения: 301
Зарегистрирован: 08/02/2008, 14:27
Откуда: Москва- Поморие- Москва


Вернуться в Экономика

Кто сейчас на конференции

Сейчас этот форум просматривают: нет зарегистрированных пользователей и гости: 7