Сегодняшное молодое поколение, по меншей мере в Болгарии, вряд ли знает кто такой Гагарин. А в свое время этот человек был кумиром всего мира.
Юрий Алексеевич Гагарин родился 9 марта 1934 года в селе Клушино под городом Гжатском (ныне Гагарин), северовосточнее Смоленска. 12 апреля 1961 г. он совершил свой исторический полет вокруг Земли, этим самым открывая совершенно новая эра в истории человечества.
Первый человек, полетевший в космос, погиб 27 марта 1968 года в результате загадочной авиакатастрофы во время рутинного тренировочного полета на "МиГ-15" с инструктором Владимиром Серегиным неподалеку от Москвы.
Расследование пришло к выводу, что "наиболее вероятной причиной" гибели Юрия Гагарина стал внезапный маневр, из-за которого "МиГ" вошел в пике и не смог из него выйти.
Почему пилоты были вынуждены отклонится от курса и до сих пор неизвестно. На днях президент Путин отверг просьбу несколько авиоспециалистов провести новое расследование катастрофы.
Ако имате какво да кажете - добре. Пишете. Ако нямате какво да кажете - пак добре. Но не пишете.
Охооо...я виж ти кой се е появил!! Добре дошла отново, радвам се да те видя, Мария. Къде се беше загубила, подобно на червения пипер през 1972 г.? /нали сме историческа ветка, използваме сравнения с исторически събития /
Ако имате какво да кажете - добре. Пишете. Ако нямате какво да кажете - пак добре. Но не пишете.
"О,Бай иречек, как си, добре ли си?" И аз се радвам да ви видя, наистина. Зачезнах аз за неопределено време, понеже скитах по света насам-натам, основно до София и назад.
а сравнението е уникално, признавам. Хем исторически точно, хем образно
НеОняДето... писал(а):Охооо...я виж ти кой се е появил!! Добре дошла отново, радвам се да те видя, Мария. Къде се беше загубила, подобно на червения пипер през 1972 г.? /нали сме историческа ветка, използваме сравнения с исторически събития /
ооо маро, къде се затри ма - като кривите кюнци, червения пипер, маслините, ланшния сняг . это в порядке исторических воспоминаний
ты полюби нас черненькими, беленькимы нас всякий полюбить
Мне моя мама мне рассказывала, что когда Гагарин полетел в космос - на улицах творилось что-то невообразимое: люди плакали, смеялись, радовались, обнимались. Весь народ вышел на улицы...
Теперь-то я понимаю - это всё была коммунистическая пропаганда ...
Федорец Валерий писал(а):А Вие к'во сте правили, когато Гагарин се е върнал? Скърцахте със зъби ли? Защо?
Бях ученик във 2-3 клас.Баща ми ми беше купил фотоапаратче Байрета.
На площада беше направена трибуна /импровизирана,не по-висока от 1м/. Аз се приближих на няколко метра от Гагарин и започнах да снимам. Никой не ми попречи. Той ми махна с ръка и каза нещо,но не чух какво. Бях много щастлив.
Въсторгът беше неописуем,целият град беше дошъл да го види.
Федорец Валерий писал(а):А Вие к'во сте правили, когато Гагарин се е върнал? Скърцахте със зъби ли? Защо?
Бях ученик във 2-3 клас.Баща ми ми беше купил фотоапаратче Байрета. На площада беше направена трибуна /импровизирана,не по-висока от 1м/. Аз се приближих на няколко метра от Гагарин и започнах да снимам. Никой не ми попречи. Той ми махна с ръка и каза нещо,но не чух какво. Бях много щастлив. Въсторгът беше неописуем,целият град беше дошъл да го види.
Много Ви благодаря.
И аз бих искал да видя една такава снимка. На мене всичко ми харесва от това хубаво, което обединява хората...
В этот день - 12 апреля 1961 года майор Юрий Алексеевич Гагарин совершил первый в мире пилотируемый полёт в космос на корабле "Восток".
Поздравляю всех со Всемирным днём авиации и космонавтики!
Преди 10-на години гледах един филм по Дискавъри, който предизвика дълбок резонанс в мен. Нямам никаква представа, доколко са широко известни подробностите около "съветската лунна пилотирана програма" в самата Русия, но един епизод според мен, заслужава особенно внимание.
Ракета-носитель "Н-1" в МИКе Байконура
Както е известно, съветската лунна програма стартира с две години закъснение след американската. Не стига това, ами Королев не може да намери завод в СССР, който да произведе необходимите за новата "лунна ракета Н-1" огромни двигатели. В резултат, вместо 5 двигателя (както на американската Сатурн 5 ) Королев е принуден да постави 30 (тридесет) двигателя в първата степен на своята ракета "Н-1" . Което, чисто статистически рязко намалява шанса за успешен старт (Хотя на стендовых испытаниях двигатель показал себя достаточно надёжным, большинство проблем было вызвано вибрациями и другими неучтёнными эффектами, вызванными одновременной работой такого количества двигателей).
Парадоксът обаче е, че първоначално Королев не разполага дори и с тези двигатели.
Най-мощният съветски ракетен двигател до тогава е РД-107, който има тяга само 78 тона. За сравнение - двигателите F-1 на американската ракета на фон Браун Сатурн 5 имат тяга всеки по 680 тона !
На молбата на Королев, да му произведат поне два пъти по мощен двигател от съществуващия РД-107, всички съветски ракетни конструктори отказват. И тук се проявява геният на Королев. Като поема "невъзможен" риск, със замах свойствен само нему, той възлага задачата на човек външен на ракетното дело, а именно на Кузнецов - конструктор на самолетни двигатели. На свой ред пък Кузнецов прави нещо нечувано - съвместявайки самолетната реактивна с ракетната технология, той проектира и произвежда невиждания до тогава ракетен "двигател със затворен цикъл" НК-33. Даже за целта се налага инжинерите му да изобретяват нова никому неизвестна дотогава метална сплав за двигателните камери.
Последвалата история на "лунната ракета Н-1" е известна. През 1974г. съветската лунна програма е прекратена (започва работата по Буран). Със заповед е унищожена ракетата "Н-1", цялата документация и всичко звързано с нея. С цената на огромен личен риск Кузнецов спасява 150 двигателя НК-33, като ги заключва в един склад дълбоко "вдън горите тилилейски". Тази, на пръв поглед безславна история обаче, има невероятен обрат.
Двадесет години по-къдно, в американската космическа агенция "НАСА", достигат откъслечни слухове, че руснаците имали някакви "странни" двигатели, които уж имали 5-6% по добро КПД. Въпреки скептицизма си, НАСА изпраща 3-ма разузнавача в Русия. Това което откриват те в Русия, шокира цялата американска космическа индустрия. Оказва се ,че Кузнецов с двигателите "НК-33" е създал истински шедьовър. При еднаква мощност, неговите двигатели са не с 5-6% , а с цели 25% по икономични и по леки от всички съществуващи аналози. Освен това са и невероятно надеждни. Тоест, почти 30г. НАСА не само не разполага с такива двигатели "със затворен цикъл", но и смята съществуването им за абсолютно невъзможно в практически смисъл. Нещо повече - не разполага с технологията по която да ги произведе. Това е изключително жесток шамар в лицето на Америка,предвид цялото и икономическо и технологично превъзходство. Шамар е също и за американското разузнаване.
Известни с практицизма си, след като се оправят от шока и след сурови изпитания (Пять огневых испытаний, проведенных на стендах Aerojet в Сакраменто (штат Калифорния), показали полное техническое совершенство НК-33. Вместо 120 секунд по нормативу двигатель проработал 450. Вместо расчетной тяги в 150 тонн по просьбе американской стороны дал тягу в 175 тонн.) ,американците изкупуват голяма част от наличните двигатели, наливат буквално милиарди долари в руската космонавтика и едновременно осигуряват работа на безработните тогава руски ракетни инженери. Понастоящем "НК-33" лети на американската "Атлас ІІа", а един друг (нов и по мощен) руски конкурент "РД-180", лети на "Атлас ІІІ" и "Атлас V".
Нещо повече, след като се запознават с руския инжинерно-внедрителски подход, фирми като "Рratt and Whitney" например, започват цялостна реорганизация в развойната си дейност...
Причината е много интересна. Образно казано, ролята на американският инженер производител е сведена само до стриктен изпълнител на чертежа, даден му от проектанта. Всички изменения в проекта с оглед усъвършенстване на продукта или оптимизация на процеса са грижа на проектанта. В масовото производство това е добре - осигурява неизменно качество на продукта. Но в условията на бутиковото космическо производство, при този подход се увеличава много времето за изправяне на грешките и заводите се превръщат в едни скъпи лаборатории :
" Русский двигатель для американской ракеты
http://nvo.ng.ru/armament/2007-08-03///6_engine.html Интересно, что американцы, которые в соответствии с первоначальным соглашением должны были развернуть производство РД-180 на своих предприятиях, так и не смогли это сделать. По официальной версии, они подсчитали, что возить их из России дешевле. Вот что сказал, например, по этому поводу Интерфаксу заместитель генерального директора НПО «Энергомаш» Владимир Чванов: «Реальные затраты по созданию такого производства превысили первоначальные оценки американской стороны более чем в пять раз». По словам Чванова, для того чтобы соблюсти принятые в США нормы, согласно которым продукция для ракетной техники, используемой в интересах государства, должна производиться только на территории США, было принято решение американскими компаниями лишь продемонстрировать возможность создания двигателей РД-180. «В настоящее время в США наши партнеры выбрали два узла двигателя и пытаются освоить их производство. Пока они опаздывают на пять лет по срокам», – заявил заместитель гендиректора «Энергомаша».
Так что еще не один год американские ракеты будут летать на русских двигателях. И кто бы что ни говорил о том, как далеко наша оборонка отстала от западных партнеров, история с состязанием НК-33 и РД-180 показывает, что здесь не все так однозначно, как это кому-то кажется. "
В заключение, като имаме в предвид още, че в 2010г. американската совалка ще бъде пенсионирана (опасна и твърде скъпа. Всеки неин старт струва около 1млрд$) и до 2015г. американците най-вероятно пак ще ползват руски ракети за превоз до МКС (международната космическа станция), можем да кажем:
Руската космическа индустрия успя да оцелее в трудните години и има поводи да се гордее както с миналото си, така и с настоящето си и (аз вярвам в това) ще има такива поводи и в бъдещето си ! ....
......... С 2010 года США будут летать на Международную космическую станцию на российских кораблях «Союз», а доставлять грузы – на «Прогрессах». Таким образом, Россия на несколько лет превратится в монополиста пилотируемых полетов.
«Это настоящее предательство американских интересов. Впервые со времен первого (советского. – В.М.) спутника у США не будет значительного превосходства в космосе. Я шокирован тем, что мы допустили появление столь серьезной угрозы нашей национальной безопасности», – заявил на днях газете Washington Post председатель комитета Сената, курирующего деятельность НАСА, Билл Нельсон.
«Если бы у России не было таких возможностей, то наша ситуация была бы еще хуже», – ответила сенатору заместитель руководителя НАСА Шана Дейл в The New York Times. ..........
Конечно, и через два года Америка не утратит статус одной из ведущих космических держав. Ее группировка спутников в четыре раза превышает российскую. Однако впервые за полвека США потеряют возможность отправить человека в космос. .......
Всего бюджетом НАСА на покупку транспортных услуг для поддержки американского сегмента МКС на период с 2009 по 2013 год предусмотрено выделение 2,6 млрд. долл. Время постройки российского корабля занимает около трех лет, поэтому Конгрессу США летом предстоит дать очередное разрешение на закупку у России космических кораблей для полетов после 2011 года. В ином случае Америка останется не только без собственных, но и без российских аппаратов. ......