Здравей, BaYana,
Нека започна преди всичко с извинения - за късния отговор и за това, че пиша на български. Надявам се, че разбираш в основни линии езика, след като си омъжена за българин.
Но да се върнем на Тангра, въпреки че мястото му не е съвсем в тема за династии.
BaYana писал(а): Интересно... у монгол - верховное божество называется Тэнгри, то есть Небо. Сколько существуют на земле монгольские племена, столько они и поклоняются богу Тэнгри. ......просто увидела почти знакомое слово.
Трябва да ти кажа, че горния цитат почти изчерпва аргументите на българската историография защо следва да се приеме, че древните българи са имали върховен бог, наречен Тангра. Има само още два аргумента. И двата са свързани с името на един иначе голям български учен - проф. Веселин Бешевлиев. Всичко започва някъде през 20-те и 30-те години на миналия век, когато Бешевлиев - тогава млад, амбициозен и съвсем не професор - прави проучвания в една църква до платото Мадара (то е недалече от гр. Шумен и върху една от скалите е изсечен грамаден конник, за който се смята, че е дело на прабългарите от Първата държава, а и самото място е свещено за тях). В църквата той открива част от колона, която служела за църковен олтар, върху която разчита лексемата
ТАГГРА или дори по-скоро
ТАГГ_А. Бешевлиев вярва, че етносите, от които произхождат първобългарите, са тюркски. Така че, също като теб, вижда "почти знакомое слово". И приема, без да е ясно защо, че колоната е на българския владетел Омуртаг (може да го видиш в династията Крум), а въпросната дума е името на върховния български бог. Наистина, надписът № 6 по неговата класификация (може да се види в книгата на Бешевлиев "Първобългарски надписи"), е на
неславянски език. Но дали този език е
(пра)български? Защото нито младият Бешевлиев, нито ние почти 90 години след него, не знаем кога е построена тази църква, дали и кога е преустройвана и кой и откъде е взел това парче колона, за да го постави като олтар. Като се има предвид, че в нея е едно от двете доказателства, каква е била религията на предците ни, това е повече от странно. А въпросът е важен, защото този район е опустошаван многократно и съответно многократно заселван. Така например след 1024 и още повече - след 1034 г., когато тези земи отново са византийски, тук са заселени огромно количество печенеги - едно доказано тюркско племе, за които Мадара също се превръща в свещено място, както е било свещено за десетки други етноси от най- най- дълбока древност - още от времената на пещерните хора. Така че, хипотезата на Бешевлиев е повече от несигурна, тя, разбира се, не е невъзможна, но твърде малка е нейната доказателствена стойност, за да се направи категорично толкова сериозен извод. Пък и древнотюркската религия съвсем не е монотеистична, за каквато се приема прабългарската. Там има пъстър пантеон от богове - освен Небе/Тенгри, там е богинята на сивата земя Йер Су, светкавици, слънцето, луната и прочие. И най-накрая много вероятно е приматното божество у древните тюркоезични етноси всъщност да е Богинята-майка Умай. Всичко това не опровергава Бешевлиев, но никак не спомага за доказване на неговата хипотеза. Естествено, той е знаел всичко това - за разлика от 99.99% от съвременните ни български "тангрианци" и техните напълно свободни съчинения.
Затова подкрепя своята хипотеза с втори аргумент. Става дума за османотурски документ, където има едно изречение, че българите вярват в бог Тангра. Само че Бешевлиев не познава този документ, никога не го е виждал, не знае останалото му съдържание и въобще не крие това. Въпросното изречение той познава и съответно цитира извън контекста му по едно издание на Рьослер от 1871 г. Едва ли има съмнение в документа на Рьослер и той сигурно си е ок. Проблемът е, че този османотурски документ е от 15-ти или 16-ти век, а балканските българи приемат християнството в 9-ти век. Така че, те от векове са християни и в един документ от 15/16 век по никакъв начин не може да става дума за тях, когато се твърди, че вярват в бог, наречен Тангра. Дали хронистът е имал предвид било "сребърните", било "черните" българи, т.е. тези от Волжската област, няма как да гадаем, но той със сигурност няма предвид Дунавските българи. А още от 8-ми или най-късно в началото на 9-ти век вече съществуват много, много съществени различия в езика, културата, бита и
вярата на балканските и волжските българи. А какво остава за 15 век. По-точно е да се каже, че те още тогава нямат нищо общо, освен общия етноним. Но както не можем да съдим за културата, обичаите, езика и т.н. на съвременните българи от тази на българите от Казан, точно в същата степен не можем да направим това за балканските и волжките българи от 15/16 век. Общ е само споменът, че преди 1300 години тръгваме през вековете от един корен.
Тези абсолютно неубедителни аргументи не могат да докажат твърдението, че прабългарската религия е била повече или по-малко монотеистична с върховен бог Тангра. Много по-вероятно и убедително звучи тезата, че те са имали не монотеистична, а примитивна политеистична религия, в която са обожествявани различни природни феномени. В тази посока има далеч по-ясни, по-точни и най-вече - по-надеждни, изворови данни. Но няма да се спирам на тях, защото мисля, че достатъчно отегчих форумчаните и конкретно BaYana.
За което е третото ми извинение
Ако имате какво да кажете - добре. Пишете. Ако нямате какво да кажете - пак добре. Но не пишете.