[18-02-2008] от Цанко Живков
Имало ли е предателство, предшествало залавянето и гибелта на Васил Левски? Да, имало е! Най-напред го предава на турците бабаитинът самохвалец Димитър Общи. Предават го ония дейци на революционната организация, които са знаели за конвоирането на заловения, но още не разпознават Левски до Търново и сетне до София и не са предприели опити за освобождението му. После, при следствието и очните ставки в съда го сочат като главен комита някои от арестуваните членове на Ловчанския революционен комитет, надявайки се на по-снизходителни присъди. Вината е лична, на много хора, и колективна - на цяла организация. Но така вината остава разлята и безформена. Нужно е да се стовари върху едни плещи и една злодейска съвест. И Христос е бил предаден от много юдеи, отказали са се от него и част от учениците му, но посочиха само Юда. Българският Христос беше предаден от мнозина, но посочиха единствен поп Кръстьо, когото също нарекоха Юда. Той се оказа най-удобният, защото на мнозина ловчани беше и най-омразният. Той, далече преди Къкринската голгота на Апостола, без страх, с християнска грижа и съпричастност, дори от амвона, а също и с писмено слово укоряваше по-видните си пасоми, че вместо да служат за пример на останалите, сами не живеят по Божиите закони и човешките длъжности, двуличничат и алчнеят, не се грижат за бедните и болните свои братя и сестри. И както в приказката за горските животни: “Заю-зайще, лошо имище, дайте да го изедем!”, така се нахвърляха и върху поп Кръстьо. Той е и само той може да е предал Апостола. Дайте да го изедем! И го изядоха.... Истината, че попът не е знаел за пристигането на Левски в Ловеч, не се е виждал с него и не е имал уговорена среща в ханчето; че не е злоупотребил нито грош комитетски пари - тая неудобна истина не устройва никого, устройва ги удобната лъжа за неговото мнимо предателство. То ги освобождаваше от терзанията на гузните им съвести и ги окичваше с ореола (но и с народни пенсии и други облаги) на поборничеството в нова България. Подкладеното въгленче на клеветата, което не само чернеше, но и изгаряше, по-нататък се раздуха от историците Д. Страшимиров, З. Стоянов, Ст. Заимов и др. Обаче клеймото на позора върху поп Кръстьо по ужасяващо внушителен начин сложи патриархът на нашата литература, великият във всичко друго, написано от него - народният поет Иван Вазов, наричайки го “туй петно на храма”. Поетовата злъчна и пламенна тирада срещу беззащитния свещеник бе преумножена в читанките и христоматиите на българските деца, в душите и сърцата, в мировъзрението на широките слоеве от народа. И ела я разклати и изтръгни оттам, както се опитват неколцина съвременни хидалговци. (Хвала им!) Попът, нарочен за предател, умря на 43 години с проядени от охтиката гърди, но преди нея е изгризан от охтиката на клеветата.
Тая клевета се разля през десетилетията като кален порой и затлачи всички исторически и публицистични съчинения, изследвания, дисертации, енциклопедии. Та до ден-днешен! До току-що излязлата след смъртта на авторката проф. Крумка Шарова мухлясала нейна книга “Поп Кръстьо Никифоров и Васил Левски. Пътят на едно предателство”. И до скверния пасквил на художника Александър Стефанов “Левски".
Кто может, перенесите тему в "Историю". Извините .