Начинаю потихоньку обживаться в Болгарии, сейчас озабочен покупкой монитора. Дело это интимное, ошибка может дорого стоить. Дома мне давали (по дружбе) технику на тестирование, здесь с этим сложно.
В связи с этим вопрос - а существует ли в Болгарском Законе о Защите Прав Потребителей (или его аналоге) пункт о возможности возврата товара надлежащего качества в двухнедельный срок? И, если да, входят ли мониторы в список товаров, которые я могу вернуть?
И вообще, существует ли такая практика в Болгарии?
ЗАкон указанный Пламеном уже устарел.
09 декабря 2005 года был принят новый Закон:ЗАклон о защите потребителей, но, похоже, его еще не начали применять на практике. Данный закон был изменен в соотвествии с требованиями ЕС.
Теклст закона на болгарском можете посмотреть здесь:
http://lex.bg/laws/ldoc.php?IDNA=2135513678 Сразу отмечу, что закон написан так, что очень сложен для понимания.
По заданнпму вопросу:
Чл. 55. (1) Потребителят има право, без да дължи обезщетение или неустойка и без да посочва причина, да се откаже от сключения договор от разстояние в срок 7 работни дни, считано от датата на: 1. получаване на стоката от потребителя, когато са изпълнени изискванията на чл. 54 - за стоки;
2. сключване на договора, а когато задълженията по чл. 54 са изпълнени след сключването на договора - от деня на тяхното изпълнение, но не по-късно от срока по ал. 3 - за услуги.
(2) Алинея 1 не се прилага по отношение на следните видове договори:
1. за предоставяне на услуги, чието изпълнение е започнало с изричното съгласие на потребителя и е приключило преди изтичането на срока по ал. 1;
2. за доставка на стоки и предоставяне на услуги, чиято цена зависи от колебанията на финансовите пазари, които доставчикът не е в състояние да контролира;
3. за доставка на стоки, изработени съобразно изискванията на потребителя или по негова индивидуална поръчка;
4. за доставка на стоки, които поради своето естество не могат да бъдат върнати или подлежат на бързо разваляне, или има опасност от влошаване на качествените им характеристики;
5. за доставка на аудио- и видеозаписи или програмни продукти, разпечатани от потребителя;
6. за доставка на вестници, списания и други периодични издания;
7. за хазартни игри и лотарии.
(3) Потребителят може да упражни правото си на отказ от сключен договор от разстояние за финансови услуги в срок 14 дни.
(4) Когато доставчикът не изпълни задълженията си по чл. 54, потребителят има право да се откаже от сключения договор в срок три месеца, считано от датата на получаване на стоката или от сключването на договора за предоставяне на услугата.
(5) Когато информацията по чл. 54 е предоставена на потребителя в рамките на срока по ал. 4, срокът по ал. 1 започва да тече от датата на предоставянето й.
(6) Доставчикът е длъжен да възстанови на потребителя в пълен размер заплатените от него суми не по-късно от 30 дни, считано от датата, на която потребителят е упражнил правото си на отказ от сключения договор.
(7) Потребителят е длъжен да съхранява получените от доставчика стоки, тяхното качество и безопасност по време на срока по ал. 1.
ДАю всю статью, чтобы каждый смог для себя понять, что имеет ввиду законодатель.
Юрий
Юрий писал(а):09 декабря 2005 года был принят новый Закон:ЗАклон о защите потребителей, но, похоже, его еще не начали применять на практике. Данный закон был изменен в соотвествии с требованиями ЕС.