Юрий » 19/06/2007, 22:58
Вероятно, Алексей имел ввиду следующую статью, котортая косвенно дополняет обсуждаемую тему:
Канални проблеми в Бевърли хилс
(Капитал: Брой 23, 08 юни, 00:00 )
Туризмът в Синеморец избързва четири обиколки преди пречиствателната му станция. Тя не работи
З Още по темата
Община Царево - доскоро на септични ями
„Белла виста“-та в Синеморец...
и грозният изглед в залива на рибарите.
Фотограф: Анелия Николова
Пречиствателните станции
Пречиствателните станции са малки производствени обекти. Стандартните имат механично и биологично стъпало. Към по-съвременните се изгражда и химическо, което окончателно изчиства азота и фосфора (денитрификация). То се изисква за чувствителни зони, каквато по Закона за водите е цялото Черноморие. Цените са различни в зависимост от капацитета, който се оразмерява според броя на жителите и определена разходна норма на вода. Пречиствателната станция за градче от 30 хил. жители струва около 15-20 млн. лв. Инвестициите се изплащат за 20-25 години. За стоителство са нужни минимум година и половина и две. После трябват шест месеца за пробни изпитания, за да се види как ще работи. В България станциите обикновено стават мудно, най-вече заради битки кой да ги строи. За станциите има предвидени пари по ИСПА, ФАР, Кохезионния и структурните фондове.
Футуризъм
2014 е годината, в която всяко селище с еквивалент над 2000 жители трябва да има пречиствателни станции според Националната концепция за опазване на околната среда.
Защо на Синеморец му казват Бевърли хилс става ясно от пръв поглед. Със зелените си хълмове високо над морето, устието на река Велека и Странджа отзад той вероятно би могъл и да кандидатства за културен пейзаж* под егидата на ЮНЕСКО.
Трудно обяснимо е обаче това, което се случва от две-три години в скътания залив Свети Яни, където рибарите държат лодките си. Сутрин и вечер там по скалите се стича съдържанието на градската канализация, като бълбука и мирише. Морските течения разнасят боклуците на юг в посока на плажа Бутамята, до новия хотел "Белла виста", откъдето и идват повечето нечистотии. Същият хотел, при вида на който зрителите най-често възкликват: е как може на това райско място да построиш такова грамадно и кичозно нещо.
Синеморец расте бързо. В строеж са няколко беллависти, но с ваканционни апартаменти. Има десетина малки хотелчета. През лятото населението стига до около 6 хиляди по неофициални данни. И с всеки нов сезон възкръсват и нарастват опасенията да не пламне епидемия, която да разболее хората и да опропасти туризма. Това е грижа и на местните жители, и на софиянците с къщи, и негласно - на туроператорите. Д-р Стоян Стайчев, старши инспектор в РИОКОЗ - Бургас, се усмихва. За четирсетте години, откакто е инспектор по моретата, нямало случай от морската вода да тръгне дизентерия или хепатит, а най-много да се обрине човек. Като че ли това е малко.
Екологичната страна на проблема е, че когато отпадните води отиват директно в морето, азотът и фосфорът в тях наторяват водораслите. Фитопланктонът започва да расте неконтролирано, изземва кислорода на морските животни и най-често причинява масовата им смърт. "Още по-застрашен е Синеморец. Това място е толкова ценно като едно от последните зелени кътчета по морето, и толкова чувствително на замърсяване, защото е най-южно, слънцето е силно, а водата е топла", казва проф. Иван Секулов. По неговия проект през 2004 г. е построена модулната експериментална пречиствателна станция за отпадните води на Синеморец. Тя също е в залива Свети Яни, но не работи. Мръсната вода я заобикаля по един канал и се стича в морето. "Отвратително е и не мога да си представя как някой може да го търпи", добавя професорът.
Историята "Синеморец"
отразява като в капка вода някои общи проблеми на българския морски туризъм - с инфраструктурата и с влиянието на природата. И е почти компромат за приноса на местната власт, държавата и инвеститорите в тези процеси.
В Синеморец заговорили за пречиствателна станция още през 1999 г., малко след като изградили канализацията. При тогавашния кмет бил изготвен проект, избран терен и технология на германска фирма. На изборите през 2000 г. властта се сменила. Синеморец минал към Царево. Новият кмет на Царево Георги Костадинов предпочел нова технология на проф. Иван Секулов, преподавател и собственик на инженерно бюро в Германия. Професорът дошъл с проект за модулна експериментална пречиствателна станция, който да се прилага в Синеморец и Варвара. При тази технология биологичното стъпало на станцията е разделено от подвижна стена. Това позволява пречистената вода да се изпуска към приемника последователно, а не залпово, и да излиза по-чиста. Плюс било и че станцията е много евтина като инвестиция - изграждането й струва около 300 хил. лева при обичайни 1 млн. лева за подобно съоръжение. Професорът е поискал патентна защита за технологията си, а и сега казва, че е работил по проекта почти без хонорар. През април 2000 г. са подписани договорите между общината и "Делфин проект екотехника" ООД - проектантско дружество на проф. Секулов, което е в съдружие с "Бора". Това става чрез директно договаряне, което е допустимо при научноизследователски модели. Първо двете станции са възложени на "Трансстрой Бургас" АД. По-късно кметът Петко Арнаудов, с аргумента да се ускорят нещата, възлага Варвара на "Комплектстрой" ЕООД, Бургас. Финансиране за двете станции е осигурено от Националния екофонд (предшественикът на ПУДООС). Понеже проектите се бавят, заданието за броя на жителите се увеличава, строителните материали поскъпват, а и трябват пари, за да се вържат станциите с канализацията, по-късно общината кандидатства и получава и допълнително финансиране.
Експериментът не проработи
отсича сегашният кмет на Царево Петко Арнаудов, който го получава в наследство. През лятото на 2004 г., когато в пречиствателната станция на Синеморец текат пробни изпитания, бил открит "големият хотел" на Бутамята. "Белла виста бийч клуб" е строен от софийската фирма "Булхотел" с предплата от германския туроператор TUI. После е препродаден на испанската фирма Safe Harbour, сега е на Med Playa.
"Белла виста" беше пилотен за етапа, в който TUI спря да финансира презастроените Златни пясъци и Слънчев бряг и се насочи към малките градчета по юг. "От сегашна гледна точка не бих посъветвал никого да инвестира на юг, макар че няма да му кажа и да не го прави. Там е красиво, плажовете са хубави, градчетата живи, но няма елементарна инфраструктура и общините нямат необходимите бюджети, за да я построят. Всичко пада върху инвеститора", казва сега Валентин Йосифов, представител на TUI за България. И добавя, че този хотел, първият на юг, емоционално го изпепелил, защото срещнал голяма съпротива на място и от екоорганизациите. За момента хотелът се продавал добре на туристи.
С пълен капацитет "Белла виста" е 800 легла - колкото целият Синеморец през лятото на 2000 г. Още в деня на откриването мазнините от кухнята и ресторантите му задръстили първо помпената станция до хотела, а после и пречиствателната. След няколко подобни случая станцията е спряна. "Все едно в кола с пет места, която работи на бензин, да се опитате да качите 30 души и да карате с дизел", обяснява Красимира Кузманова, управител на "Делфин проект екотехника". По това време селото надхвърляло 3500 души при проектен капацитет на станцията с еквивалент 1500 жители. Водата, която излиза от хотела, не отговаря на параметрите за заустване в селската канализация, макар че по закон има задължение за това.
Като анализирал проблема след това, професорът открил, че инвеститорите пропуснали да монтират т.нар. мазниноуловители, предвидени по проект. Вероятно от бързане да го пуснат. Друг проблем се оказало използването на т.нар. дробилки. Те позволяват в канализацията да се изхвърлят по-едри битови отпадъци, които смилат. В Германия дробилките са забранени, но в България - не. Като капак на всичко заради икономии мръсната вода от хотела не се подава плавно към канализацията, а залпово - два пъти на ден. В Синеморец безотказно разбират кога се случва това. Тогава в баните им започва да мирише лошо, както казват местните жители. От "Делфин проект" твърдят, че
Никой не ги е предупредил
че ще има такъв хотел, за да го предвидят, и не ги е питал дали и при какви условия станцията може да поеме водите му. Кметът Петко Арнаудов обяснява, че дал разрешение за заустване на "Белла виста" за градската канализация с твърдата увереност, че Синеморец ще има пречиствателна станция. Де факто такава още нямало. Строителното разрешение обаче не може да бъде дадено без разрешение за заустване на отпадните води, а инвеститорите за Синеморец, изглежда, напират.
Отношенията между проф. Секулов и кмета Арнаудов се влошили и те започнали да се разправят с писма и през трети хора. През лятото на 2005 г. от Басейновата дирекция във Варна събрали спорещите страни. Предписано е да се изпробва работи ли станцията при капацитет от 1500 души и общината да задължи ползвателите да ограничават мазнините си. На кмета изрично било забранено да издава нови разрешения за строеж на хотели и ресторанти и било поискано от него да покаже план колко още ще се строи през близките 5-10 години и как ще реши канализационните проблеми.
Сега Петко Арнаудов твърди, че е спрял да издава разрешителни и че по план Синеморец няма да нахвърля 5000 жители през сезона. Вече две години
Проектът е затлачен
Понеже никой не им предлага решение, хората в Синеморец също мислят. Идеята им е водите от канализацията да се заустят поне на миля навътре в морето, за да ги разтворят морските течения. Според експерти обаче това е скъпо решение - за около 20 млн. лева, защото подводното съоръжение трябва да е устойчиво на вълненията през зимата. Междувременно кметът Арнаудов влязъл в предизборна кампания и на събрание в Синеморец обяснил, че най-вероятно ще се прави втора пречиствателна станция. Подобен изход предлагат и от "Делфин проект" - водите на новите хотели да се отведат към ново съоръжение. Другото им предложение е сегашната станция да бъде разширена, за да поема новото строителство. Арнаудов обаче казва, че преди да се убеди, че "експериментът е удачен", никакво разширение на станцията няма да възложи. Така и този сезон заливът на рибарите в Синеморец няма да е за пред хората.
Надеждите обаче са отправени към Варвара. Станцията там е аналогична на синеморската, напълно готова. Не е пускана, защото "Делфин проект" и кметът Арнаудов спорят за пари. Според проектантите той им дължи над 50 хил. лева, 10 хил. от които е взел от ПУДООС, но е похарчил за други неща, въпреки че няма право да го направи. Кметът на Царево казва, че е готов да им даде тези 10 хил. лева, за да дойдат и да я довършат. Но мълчи за останалата част от сумата.
Иначе Варвара е добър тест за експеримента. Селото не е толкова застроено, защото е канализирано само наполовина. А и ВАС спря мегапроекта за ваканционно селище на фирма "Краш", тъй като е без оценка за въздействие на околната среда. За коя ли пречиствателна станция му е било дадено разрешение за заустване?
* Понятието отразява връзката между културните и природните ценности. Има Европейска конвенция за пейзажа (Флоренция 2000 г.) В много европейски страни е законодателно регламентирано
А также статья:
Община Царево - доскоро на септични ямиО Още по темата
Канални проблеми в Бевърли хилс
Туризмът в Синеморец избързва четири обиколки преди пречиствателната му станция. Тя не работи
Основен приоритет за община Царево са инфраструктурата и пречиствателните съоръжения, казва кметът Петко Арнаудов. За да се издават строителни разрешителни, е задължително този проблем да бъде решен. Сега той спъва инвеститорския размах в района, обяснява кметът.
В град Царево например възможностите за инвестиции се отворили и се очаква бум в строителството, след като миналата година е пусната модерна пречиствателна станция. Строена е шест години с пари от ПУДООС, републиканския и общинския бюджет и досега струва 20 млн. лева. Като капацитет напълно отговаря на потребностите на града, който е 6-7 хил. души, а през лятото става 30 хил. В бъдеще може да бъде разширена. В момента обаче станцията обхваща само една пета от Царево, защото някои части от града нямат канализация. А и от деветте колекторно-помпени станции (КПС), които трябва да водят водите до нея, са изградени само четири. Петата ще заработи лятото и ще бъдат обхванати строежите на Арапя и Нестинарка. Една КПС излиза около 1.2 млн. лева по информация за инвеститори.
В общината най-бързо като туризъм се развиват Лозенец и Синеморец. Станцията в Лозенец е 20-годишна, претоварена и амортизирана. Строена от бившия "Социален отдих" върху парцел, предоставен от общината за почивен дом. Домът е продаден заедно с КПС. След авария в нея преди две години, която оставя незабравими следи по плажа, частният инвеститор я предоставя безвъзмездно на общината. Пречиствателната станция обаче е на "Профилактика, рехабилитация и отдих" (ПРО). Община Царево иска да я вземе, за да я реновира, но безвъзмездно заради парцела. От ПРО отказвали. В Синеморец и Варвара има станции, но не работят. Ахелой изобщо няма.
В момента община Царево е единствената по Южното Черноморие, чиито пречиствателни съоръжения са извън мрежата на ВиК Бургас. Просто са строени по-късно, когато ПУДООС, което отпуска пари за водопровод и канализация, започва да дава на общините грантове, а на ВИК - заеми. (Законът тълкува парите за водните дружества като пряка държавна помощ.) В момента общината проучва дали да кандидатства за оператор на мрежата, или да възложи тази дейност на ВиК - Бургас. Изчаква се и новият Закон за водите. На този етап община Царево не събира такса за мръсната вода и не е ясно с какви пари ще поддържа станциите. Но е подала тарифа за одобрение в ДКЕВР.
Фирма "Контакт-БгРу" ЕООД, г.София, 1574, ул.Теменуга, 2А, ап.20, Болгария
тел: +359-878919265; +359-897919269, e-mail: yurij.abashev[A]gmail.com , Skype: abashev;
www.facebook.com/yurijabashev , http://vk.com/aboutbulgaria